16 Augusti - Bröllop i Hortlax!

På förmiddagen vinkade vi hejdå till barnen och mormor & morfar och körde norrut till Piteå Havsbad. Checkade in på hotellet, vilade, såg lite OS och bytte om. Samling i foajén kl 15.10 och sedan tog vi festbussen till Hortlax kyrka. Mattias och Viktorias vigsel började 16.00. Vilket vackert brudpar!!

Efter vigseln gick bussen vidare till Jävre krog. En god middag och fartfylld fest. Vilka trevliga kompisar brudparet har! Vi hade jättetrevligt under festen men även dagen efter då vi bjöds på tårta och kaffe hemma hos brudens föräldrar i Hortlax.

Tack för inbjudan! Grattis och lycka till på bröllopsresan till Paris!!

13 Augusti - Mor&Far

I onsdags kom mamma och pappa hit. Jag hade tagit semester torsdag och fredag för att hinna träffa dem lite innan jag och Mikael skulle åka iväg på bröllop på helgen. På dagarna gjorde vi ärenden inför festen. Köpte kläder och gick till frissan. Mamma och pappa var också iväg några svängar men stannade även hemma och hjälpte oss med bland annat vedhuggning och diverse sömnadsarbete.

Vilmer och Lovisa fick chansen att verkligen umgås med mormor och morfar! Här är en bild på Flisan i sin nya röda klänning som mormor sytt till henne. Hon kände sig sååå fin och firade med att springa runt i huset.

2 Augusti - Lycksele Djurpark

På fredagen åkte vi till Lycksele med husvagenen. Vi campade precis utanför brorsans hus. På lördagen hade Mikael 20-årig återträff med sin estetklass på gymnasiet. Jag, Lovisa och Vilmer följde mina syskon och familjer till Djurparken. Tyvärr var Lovisa smått febrig och hade en enorm ögoninfektion vilket gjorde hennes dag ganska jobbig. Det var synd för jag hade sett fram emot att visa henne alla djuren. Nu orkade hon inte så mycket mer än att sitta i vagnen och titta.

Här i början av dagen var hon dock uppe på fötterna och "posar" lite med kusin Wilma. Båda i likadana tunikor från Me&I.

Vilmer är som vanligt inte alls intresserad av djuren utan tjatar mest om att vi ska gå till Lyckoland och leka. Där det väsnades som mest sov Lovisa gott i vagnen. De äldre barnen åkte karuseller och klättrade i lekparken, hoppade i hoppborgarna och hade jättekul!

31 Juli - Obbola småbåtshamn

Sista sommardagen!

Åter igen packade vi picnicväskorna och tog den här gången bilen ut till Obbolas småbåtshamn. Vi badade och fikade och sedan åkte Peter, Filip och Elias hem.

30 juli - LillBådan

28 - 31 Juli var morbror Peter och pojkarna och hälsade på. Måndagen åkte vi till Tavlefjärden där gästerna fick bo i Lillstugan och vi bodde i husvagnen. På tisdagen åkte vi till Bettnessand. Det var tyvärr inte så varmt men barnen badade ändå. På onsdagen packade vi picnicväskorna och tog båten ut till ön LillBådan. Underbart väder och en härlig utflykt.

25-27 juli - Nordmalings camping

På Mikaels födelsedag drog vi iväg husvagnen till Nordmalings campingplats Rödviken. Ooootroligt varmt +29 grader i skuggan. Vi ställde vår husvagn bredvid familjen Olskogs och på kvällen dukade vi långbord och grillade och åt tillsammans. En mycket trevlig kväll!

Skål!!

Vilmer träffade dessutom sin gamla dagiskompis Theo på campingen och de hade jättekul i dagarna tre!

Här sitter de och varvar ner med en film efter alla lekar ute på lekplatsen och i poolen.

Den 26:e åkte vi till Salusand och den badstranden rekommenderar jag verkligen! Oj vad fin botten och inte så jobbigt långgrunt utan det var bara att kasta sig i vattnet. Första gången i sommar som jag verkligen låg i och badade länge. På eftermiddagen badade "vi" i campingens pool. Kall!! så jag avstod gärna.

Den 27:e är dagen då vi verkligen kan säga att Lovisa går mer än hon väljer att krypa. Det tog tid!! Hon är nu drygt 1 år och fyra månader.

23 Juli - Kaxig Lovisa

På morgonen åkte vi alla ut för att hämta upp näten. Det var första gången Lovisa åkte motorbåt och till en början satt hon ganska stilla och såg mest ut att kunna somna. Efter en stund blev hon dock kaxigare och kaxigare. Hon hängde ut över fören och försökte röra vattnet med fingrarna. Däremellan satt hon och vaggade med ett härligt leende på läpparna. Fångsten bestod mest av Id men även några fina abborrar.

22 juli - Tavlefjärden

Efter att Mikael målat andra varvet på toadörren körde vi ut till Tavlefjärden. På kvällen la Georg, Mikael och Vilmer ut näten. Jag la isäng Flisan och satt i Lillstugan och såg Morden i Midsommer. Riktigt mysigt!

21 Juli - Ösregn

Oj oj oj vad det har regnat idag. 55 mm kom det sammanlagt. Endast en kort utrusning till postlådan, i övrigt har vi suttit inne. Jag och Vilmer byggde Lego nästan hela dagen. Han fick två jättefina StarWarspaket igår. Mikael har nu börjat slipa toalettdörren för att se om vi kan måla den med gott resultat.

20 Juli - Vilmers 5-årsdag

Vilmer väckte oss tidigt. Skickade isäng honom igen så att vi kunde "överraska" honom med sång och presenter på säng. Efter en stressig förmiddag var det dags för kalas kl 13.00. Temat var Vilda Västern och nästan alla barn var utklädda. Kanonväder så vi dukade ute på gräsmattan. Efter fikat blev det ett spontant poolparty eftersom alla cowboys och cowgirls ville bada. Först studs på den lilla studsmattan och plums ner i vattnet. Till slut fanns det nästan inget vatten kvar i poolen. Tur att de bara är fem år ännu :)

Vi var så upptagna med själva kalaset att det nästan inte blev några bilder. En riktigt rolig filmsekvens däremot. Synd att den inte går att publicera på bloggen.

16 juli - Skrållan

Ingen kanondag direkt. Mikael grejade omkring med huset medan jag tog hand en kinkig Lovisa och en vresig Vilmer. jag tror att han har någon slags baksmälla efter allt roligt hittills i sommar. I ett försök att roa dem båda ställde jag ut staffliet på gräsmattan och det var faktiskt riktigt lyckat.

Det är fler en en som kommenterat Lovisas likhet med Skrållan på Saltkråkan. Det måste man nog hålla med om, särskilt när hon har den här mössan och är i målartagen med blå färg över hela kroppen.

10-14 Juli - Meselefors

Efter bara två dagar på hemmaplan packade vi återigen väskorna och drog nu iväg till Meselefors. Denna gång utan husvagn vilket var tur med tanke på alla hemska vägarbeten. I stugan lekte Vilmer med morfar, kastade friesbee, (hur det nu stavas) och byggde lego.

Vilmer badade även i morfars stora pool men Lovisa tyckte att temperaturen inte var tillfredställande och valde mormors pool.

På fredagen var vi ute och rodde och det var faktiskt Lovisas första båttur. Hon tyckte det var bäst med en tupplur eftersom det gick så sakta och för att flytvästen gav ett sådant skönt nackstöd.

På lördag gick vi på Hembygdsdagarna och på söndag kom mina två kusiner Oskar och Lisa med respektive samt barn på besök. Jättekul! Vilmer och tremänningarna Levina och Gustav badade i poolen medan lille Malte nöjde sig med att titta på.

6 juli - Star Warsutställning

Äntligen var Vilmers D-day inne!! Han har längtat sedan någon gång i april på att få komma till Ö-vik och titta på Star Warsutställningen.

Han var dock inte helt nöjd till en början eftersom det inte gick omkring en massa Storm Troopers och andra figurer som han hade läst om under invigningsdagarna. Räddningen var Jediskolan som vi köade till innan vi avslutade dagen. Vilmer hade en sådan tur att han blev utvald som en av fem att få komma fram på scenen under rollspelet. Där fick han lära sig att använda lasersvärd (som att han inte kunde sedan tidigare) och faktiskt fajtas lite med självaste Darth Vader. Respekten var stor och minen var allvarlig med undantag av ett litet snett leende av välbehag.

När dagen var slut återvände vi till Gullviks camping där han lekte med sina nya kompisar Albin och Cornelia från Östersund som delade hans brinnande intresse för Star Wars.

4 Juli - Hudiksvall

Två nätter stannade vi på Malnbadens camping i Hudiksvall. Jättefin och mysig camping med fin lekplats och kanonbra havsbad. Det var vaaaarmt 27-30 grader båda dagarna så vi orkade inte vara på stranden mitt på dagen. Vi åkte bl a in till centrum och kollade runt lite. Sent på eftermiddagarna gick vi till stranden.

2 Juli - Naturhistoriska museet

Åter igen besöker vi naturhistoriska museet eller Skelettslottet som Vilmer kallar det. Vi trivs verkligen där eftersom det finns så mycket att titta på. I år gick Vilmer och Mikael på Cosmonova och tittade på en undervattensfilm. Jag och Lovisa gick runt och kikade på själva museet. Förutom en liten incidens då hon kröp in i en monter och höll på att riva ett mamutskelett så gick allt bra. Tyvärr så var dock fiket stängt pga renovering så vi fick gå en promenad i omgivningarna för att leta något annat ställe. På vägen dit hittade vi några fina gamla ekar som gick att gå in i.

1Juli - Junibacken

Spenderade några dagar på Rösjöbadens camping norr om Stockholm. Campingen hade ingen lekpark och var lite småtrist men den hade en fin badsjö med sandstand. Familjen Sund överraskade oss tidigt på morgonen den 1 Juli. De hade kört hela natten, sovit några timmar i Tönnebro och kom fram till Sthlm vid 8-tiden på morgonen. Vi tog med oss Wilma och åkte till Junibacken på Djurgården. Monica och Leif vilade några timmar i vår husvagn.

På Junibacken var det full rulle. Lovisa hade kul men var lite "instabil" i humöret så lunchen blev en kamp med vinade muggar och diverse kast med liten plastsked. På väg ut tappade vi dessutom bort Wilma och medan vi letade efter henne försvann Vilmer. Alla återfanns dock välbehållna och på gott humör. Phu! vilken tur.