Påsk i Tavlefjärden

Delade upp påsken på två orter, bl a för att hinna träffa Mikaels kusin Lottie som var uppe på besök. På annandag påsk gick vi en långpromenad på isen ut mot öppet hav. Jag drog Lovisa på en spark. Hon låg och sov en dryg timme i spark-lådan. Det var jobbigt och tungt i slutet men oj vilken trevlig tur! Kanonfint väder med nästan ingen vind.

På eftermiddagen åkte vi något motvilligt hem. Vilken lång och härlig påskledighet! Nu väntar jobbet imorgon.

Påsk i Meselefors

Onsdagen den 19:e mars körde vi upp till stugan i Meselefors utanför Vilhelmina. vilmer var mycket nöjd eftersom han fått premiärtitta på film på bärbara DVD:n. 45 minuter gick bra medan Lovisa sov gott. Just utanför Fredrika vaknade hon och kräktes ner hela sig och bilbarnstolen. Satte en skrikande Flisa i snön medan jag och Mikael försökte få bort allt kräk. Det har aldrig hänt med Vilmer så vi var inte direkt förberedda. Jag var totalfokuserad på nuet medan min man mest analyserade och funderade över om orsaken var åksjuka eller magsjuka. Till saken hör att han har en patologisk förskräckelse som närmar sig fobi över allt som har med kräk att göra. En halvtimme försenade kom vi till stugan vid 18.30-tiden.  Där väntade förutom en god middag även handtvätt av overall, bilstolstyg och bilbälten. Hua så trött jag var! Lovisa mådde dock bra...

Här håller hon på att fylla upp vätskenivåerna med en utsökt årgång av Mer. För övrigt den första hon smakat i sitt liv.

När den mindre angenäma inledningen av påsken var över så gick resterande över förväntan. Kanonväder om än något kallt. Kusinerna lekte ute hela dagarna medan vi vuxna låg och solade, drack Gluwein och åt godis. Toppen!

14 Mars - Lovisa 1 år!!

Idag fyller Lovisa 1 år! En viktig dag i en människas liv. De enda besökarna som kom var Farfar och Farmor och tur var väl det för Lovisa hade ingen bra dag tyvärr. Hon hade dagen innan fått sin 1-årsspruta och reagerade med feber och gnällighet. Vem blir inte gnällig med över 38 graders feber och en stor och öm svullnad på benet?

Presentöppning var dock kul. Det tyckte Vilmer med som totalt tog över den biten. Lovisa satt bredvid och tittade intresserat på vad som fanns i paketen. Hon såg så nöjd och glad ut över alla sina presenter.

Efteråt vankades födelsedagstårta. Den var inte så speciell tyckte Lovisa. Mariekex är betydligt godare.

Dagen efter kom en hel del uppvaktande släktingar och vänner. Då var Lovisa pigg igen och dagen blev riktigt lyckad. Det blev fler paket under dagen och på kvällen ännu en överaskningsmiddag för morfar Jan.

1 Mars - Lyckselemarknad

Sista lediga dagarna innan jobbstart körde jag och barnen upp till Lycksele för att hälsa på Mormor och morfar och resten av familjen. Mikael kom med bussen på fredagen. Vi hade ett fullt schema hela helgen. Förutom marknadsshopping hann vi med att träffa våra vänner Susanne och Jocke med barn som också var "hemma" över marknaden.  Vi träffades först i vinterlekparken i Djupskolavan och sedan fikade vi hemma hos en annan gammal kompis Ronny.

Här är gosiga Tyra som fyller 1 år den 18:e mars:

På kvällen hade vi en överraskningsmiddag för pappa/morfar som snart fyller 70 år. Mamma bjöd oss alla på middag på Skogskåtan

På hemvägen gick vi över isen på vintervägen. En jättehärlig promenad!

27 Februari - Socialt race

Försöker nu hinna med att vara så social jag bara hinner den sista tiden innan jag börjar arbeta igen. Idag gjorde vi ett besök hemma hos Anna och Elsa. Hur roligt som helst tyckte både jag och "Flisan". Synd bara att vi lärt känna varandra så sent i föräldrarledigheten. Nu hinner vi inte träffas någon fler gång innan jag börjar jobba den 3:e mars.

Elsa är född den 12 mars, bara två dagar före Lovisa. Förhoppningsvis kommer de att hamna i samma klass när de börjar skolan.

23 Februari - Lyxhelg

I helgen fick vi besök av "Lyx-ele-borna" Monica och Wilma. Barnen lekte konstant. Faktum är att vi såg knappt till dem eftersom de uppehöll sig mestadels nere i källaren. Kusinerna verkar ha en viss förkärlek för utklädnad och visst blir de stiliga i full kunglig mundering:

Lyxhelgen fortsatte med att jag och syrran gick på stan och shoppade lös totalt! Kul! det var länge sedan...

22 februari - Våren kommer!

Varmt och härligt väder!

Drog på Vilmer galonisar och gick en promenad till "Gröna lekparken". Det tog lång tid eftersom Vilmer stannade i varje vattenpöl på vägen. Jag kommer själv ihåg hur otroligt roligt det var att leka i vattenpölar. Ju större och djupare desto roligare. Lovisa sitter mest bara och iakttar men jag antar att även hon gärna skulle vilja utöva lite djuppölsdykning på fri hand. Den här dagen var Vilmer synnerligen obstinat, särskilt då jag sa att vi skulle gå via Blomsterlandet och inhandla tulpaner. Ett icke populärt beslut. Han satte sig längst upp i en snödriva och försökte utöva sin makt.